WOW-DOE BRABANT

Door: Erna van de Ven en Roger Engelberts
Geplaatst op: 6 mei 2015

Hoe kan het zo zijn dat we in Brabant wereldkampioen zijn in slimme en duurzame voedselproductie en -verwerking maar het in eigen huis niet kennen, herkennen en erkennen? Hoe kan het zo zijn dat we elke dag eten en drinken, maar het niet onderscheiden en oormerken als Brabants Bont Bourgondisch of Betrokken / Brabants’ Best?

Geen actieve link

Er is nagenoeg geen actieve link tussen boer en bord, kas en kassa, grond en mond en consument en producent. En dat geldt zeker ook voor het vrijetijdsdomein. Daar eten en drinken we dat ’t een lieve lust is. Echter, er is weinig waardering, laat staan échte meerwaarde naar Brabants eten en drinken op festivals, in (streek)restaurants en op attractieparken.
Maar ook andersom, waar blijven beleving en betekenis geven vanuit de agrofoodsector zelf? Tuurlijk, we hebben CHV Noordkade en nieuwe Markthallen o.a. op Strijp S. Stel je voor: een Veghelse Mars Chocoladefabriek, waarin Sjakie ontdekt waar de lekkernij met gouden wikkel vandaan komt. Van cacaoboon tot chocolate bar. Of een Sligro Food Experience naar het voorbeeld van Le Nest van Nestle?

WOW op je bord

Eten is sociale media. De enige tijd en plaats waar we nog echt stil staan bij de dag. Zit er echter wel voldoende voeding in de producten die u tot u neemt? Brabant laat zich voorstaan op de onderscheidende waarden Innovatief en Gastvrij, oftewel High tech en High touch zo u wilt. Wat kan het vrijetijdsdomein daarmee? Wat kan de agro of foodsector daarmee? In jip-en-janneketaal: wat dacht u van prachtige voedingsproducten, op innovatieve en verantwoorde manier geproduceerd in een context van Brabantse gemoedelijkheid met een echt verhaal waardoor je weet wat de komaf is? Doen! Wow! Een wow-beleving met een World Of Welcome-gevoel op je bord. Wow-Doe.

Echte kruisbestuiving

Je kunt de toekomst niet voorspellen maar wel voorstellen. Als Natasja en Rob uit Amsterdam mogen kiezen uit Barcelona, Berlijn of Brabant, dan moeten wij hen hier in Brabant het water in de mond laten lopen. Schotel een uniek product voor, waar we trots op zijn en wat afstraalt op Brabant. Dan denken zij aan Brabant! Denken in mogelijkheden dus. Vanuit die kracht hebben Provincie Noord-Brabant, AgriFoodCapital en VisitBrabant de handen ineen geslagen en twee kwartiermakers de ruimte gegeven om agrofood en leisure elkaar echt te laten ontmoeten. Om kruisbestuivingen te zoeken op agrofood en het vrijetijdsdomein. En dan liefst groots en meeslepend. Eten als beleving. Betekenisvol. Eten als opbrengst in plaats van eroderende kostprijs. Eten is social media. Zeker in Brabant. Passend bij de bourgondische wortels, het gastvrije DNA en de cultuurhistorie van Brabant. 

Op zoek naar parels

Wij zoeken crossovers met (inter)nationale trekkracht die er toe doen, qua culinair aanbod, qua innovatie en duurzaamheid, qua beleving en betekenis en qua storyline naar agrofood. Vooruit naar vroeger. Of je nu praat over festivals, foodattracties, het Brabants Genootschap voor Restaurants, spoorzones, of arrangementen en routes in de groene gebieden. Kruisbestuivingen die impactvol zijn en leiden tot meer profiel, … nieuwe euro’s en nieuwe werkgelegenheid. Food for thought! Het podium Brabant is er klaar voor. Wij willen die mooie (nieuwe) parels zoeken. Maar het gaat ook over vinden, maken, co-creatie en opnieuw uitvinden. Eureka! Heeft u ideeën voor nieuwe verlovingen op AgriFood x Leisure? Mail ze aan: info@imagro.nl Wat het u oplevert? Wij zetten deze cross-overs in de eetalage. Wij zorgen voor (nieuwe) verbindingen. Wij leiden ze, aan de hand van uw specifieke vragen, waar mogelijk en relevant door naar specifieke subsidieplatforms of vruchtbare innovatiebodems. En het belangrijkste: delen is vermenigvuldigen in Brabant. : = x!  

Erna van de Ven,
Projectleider Leisure Agri Food Visit Brabant

Roger Engelberts,
Kwartiermaker Agri Food x Leisure AgriFoodCapital en Provincie Noord-Brabant  (info@imagro.nl)

 

Afbeelding: Stijn Nieuwendijk, flickr.com, ter illustratie

Voeg een reactie toe

Opinie gerelateerdRSS Feed

  • Geen resultaten gevonden.

Gerelateerd nieuwsRSS Feed

  • Geen resultaten gevonden.

Gerelateerde evenementenRSS Feed

  • Geen resultaten gevonden.