Waarom Barcelona als je Brabant hebt....

Door: Redactie Brabantse Agrofood
Geplaatst op: 28 september 2015

Je wilt dat (buitenlandse) toeristen Brabant verkiezen boven geijkte bestemmingen als Barcelona en Berlijn. Maar hoe flik je dat?

Door ze eetervaringen te bieden die indruk maken, niet alleen in smaak maar ook in beleving. Op plekken die verleiden en je diep raken, stellen ondernemers, beleidsmakers en opinieleiders in hun rapport Agrifood x Leisure. Van Houdoe naar Wow-doe.

De opstellers onderzochten het afgelopen jaar in opdracht van de provincie Noord-Brabant welke basisingrediënten in Brabant aanwezig zijn om deze ambitie waar te maken. Want ja, de provincie heeft met de Efteling, the Dutch Design Week, haar vele (food)festivals en streekmarkten veel in huis om agrofood en vrijetijdsbesteding met elkaar te verbinden. Maar de vraag is of dat ook zo onderscheidend en aantrekkelijk gebeurt dat met name Duitsers, Belgen en Britten vaker de weg naar Brabant weten te vinden.

Nieuwe eetervaringen die je verleiden en raken. Van Houdoe naar Wowdoe

Eigenlijk niet, zo is de conclusie van Visit Brabant, AgriFoodCapital en Imagro. Een rondvraag in onze buurlanden maakte duidelijk dat Brabant wordt gewaardeerd als aantrekkelijke bestemming, maar dat (potentiële) toeristen het culinaire aanbod en de horeca maar matig vinden.

Dus bepleiten de onderzoekers een intensief zoeken naar kruisbestuivingen en nieuwe product-marktcombinaties tussen de Brabantse agrofood en de vrijetijdseconomie. Waarbij onder het laatste alle activiteiten op het gebied van toerisme, recreatie, horeca, wellness, cultuur, natuur, sport, detailhandel en de creatieve industrie kunnen worden verstaan.

Brabant: als bestemming aantrekkelijk, maar als culinaire ervaring matig

In de kern gaat het om het in de volle breedte verder ontwikkelen van het Brabantse culinaire profiel. Het neerzetten van een Brabantse eetcultuur waarin kwaliteit en smaak maatgevend zijn, de gebruikte producten puur en oorspronkelijk en de herinnering daaraan blijvend.

Ter vergelijking wordt verwezen naar het Italiaanse Emilia-Romagna (rondom Parma) en Kopenhagen, twee plekken die als maatstaf op het gebied van voeding, voedsel en eten gelden. Vooral Kopenhagen heeft zich in hoog tempo ontpopt als nieuw gastronomisch centrum. Dat kan vooral op het conto geschreven worden van het in 2003 geopende NOMA, dat de afgelopen vijf jaar vier keer tot het beste restaurant ter wereld is uitgeroepen.

Bundel krachten om ontwikkeling nieuwe hotspots te versnellen

Voor Brabant identificeren de opstellers vier locaties/initiatieven met een hoog Wowdoe-gehalte:

  • Paleiskwartier Den Bosch - De ontmoetingsplek voor consumenten, producenten en studenten met de nieuwe versmarkt Van Heinde en de HAS Food Experience als katalysators;
  • CHV Noordkade Veghel - Krachtige publiektrekkers voor het beleven van dat typisch Brabantse in landbouw en voedsel;
  • Go Nuts - Grootschalige biologische varkenshouderij langs het Defensiekanaal. De plek waar de Brabantse variant op de Iberico-ham kan ontstaan;
  • Brabantse (food) festivals - Samenwerkende cultuurfestivals als verwonderend podium met een eigen foodstijl.

Het advies is om het komende jaar op deze hotspots extra energie te zetten. Daarnaast verdient een grotere groep van veelbelovende initiatieven eveneens aandacht. Provincie Noord-Brabant, Agrifood Capital en  Visit Brabant werken de komende weken aan een concreet vervolg op Agri food x Leisure. Daarbij wordt met andere partijen gesproken over deelname aan deze volgende fase.

Voeg een reactie toe

Gerelateerde evenementenRSS Feed

  • Geen resultaten gevonden.