#Omfietsvarkens en SuperBoer

Door: De redactie
Geplaatst op: 12 oktober 2015

Een kleine 200 mensen (boer, burger, bankier, bestuurder, activist) woonden donderdag bij de HAS in Den Bosch Foodlogs 2e Vleeskwestie bij.  Een korte terugblik met twee leden van het Transitieteam Brabantse Agrofood, een belangrijke sponsor van de bijeenkomst.

Als transitieteam hebben jullie het debat rond het thema 'hoe verdien je meer met minder varkens' mede geïnitieerd. Hoe kijken jullie terug op de avond?

Wim Coenraadts: Napratend werd duidelijk dat de vraag met welke verwachting je de avond bent ingegaan van invloed is op je oordeel. In termen van half vol-half leeg neig ik naar een half leeg glas, zonder daarmee iets af te willen doen aan de bijeenkomst. Het halflege zit 'm vooral in het feit dat de wil om samen stappen te zetten op weg naar duurzame en rendabele varkensconcepten toch een beetje in woorden bleef steken.  

Mooi vond ik de bijdrage van Jumbo's Anne-Corine Vlaardingerbroek. Als belangrijke laatste schakel naar de consument – dus begiftigt met enige marktkennis – brak ze een lans voor meer smaak als basisvoorwaarde voor een onderscheidend varken. Ze benadrukte hierover graag met partijen uit de keten in gesprek te gaan om zo gezamenlijk inhoud te geven aan zulke nieuwe concepten. In de dynamiek van het debat raakten haar woorden enigszins ondergesneeuwd. Jammer, ik had het mooi gevonden als belanghebbende partijen - hoe moeilijk ze het ook zouden hebben gevonden - daar en plein public met elkaar concreter van gedachten over hadden gewisseld. Daadwerkelijk aan het bouwen waren geslagen. Minder praten, meer doen.

Ton Cornelissen: Ik zit er positiever in.  Het feit dat alle partijen beamen dat in nieuwe concepten de toekomst ligt en dat die concepten alleen maar in partnerships vorm kunnen krijgen, beschouw ik als belangrijke winst. Slechts een kleine stap vooruit, zegt de één, maar grote stappen worden in dit dossier niet of nauwelijks gezet. Dat is een realiteit die je in je analyse moet meenemen.

En wat je verder op zo'n avond ziet is hoe moeilijk partijen – en ook het publiek – het vinden om niet oordelend te debatteren. Partnerships vereisen dat je mét elkaar praat en niet tégen elkaar; op de een of andere manier zullen we ons wantrouwen jegens elkaar achter ons moeten laten.

Maar ook de roze olifant in de kamer durven te benoemen: de bulkmarkt zoals die nu is kost een aanzienlijk deel van de varkenshouders de kop. We hebben dus geen andere keuze dan samen een alternatief vinden met meer nadruk op toegevoegde waarde, in zowel bulk als in nieuwe concepten. Dat vraagt ook om het spelen van andere rollen dan je tot nu toe gewend bent geweest. Dat geldt voor zowel varkenshouders, als verwerkers en retailers. Slaag je daar niet in dan ga je alsnog onderuit.

Wat zien jullie als een nuttig vervolg op de twee succesvolle vleeskwesties die Foodlog dit jaar heeft georganiseerd?

Ton Cornelissen: In elk geval niet nog meer 'verder praten'. Het is nu zaak grote partijen te verbinden aan kleine stappen. Zichtbaar vooruit gaan. Doorbreek het wantrouwen en kijk in kleinere verbanden hoe we verder kunnen komen. Transparant, in de zin dat we informatie met elkaar delen en niet voor onszelf houden, omdat we beseffen dat we elkaar nodig hebben.    

Wim Coenraadts: Concreet inhoud geven aan de Omfietsvarkens; varkens die naar meer smaken en waarvoor we in de super ook meer willen betalen. Dick Veermans suggestie van een nieuw tv-format 'Super zoekt boer', om zo vanuit een breed perspectief publiekelijk aan nieuwe concepten te werken, werd een beetje weggehoond. Volstrekt onterecht. Alleen omdat het misschien iets té out of the box was?

Ton Cornelissen: Het zijn juist dit soort nieuwe aanvliegroutes die een vastgelopen sector kunnen vlottrekken. Het gaat om het verbinden van creativiteit met realiteit.

Wim Coenraadts: Ik zou nog een stapje verder gaan en zo'n programma kortweg SuperBoer noemen. Zoeken naar een boer is niet eens meer aan de orde; super en boer hebben elkaar al gevonden, werken samen in alle openheid aan nieuwe producten en concepten en betrekken tv-kijkend Nederland (allemaal consumenten!) daarbij. Supercombi, zo'n SuperBoer. Gewoon doen.

Foto: Bas Uterwijk

Lees ook het algemene nieuwsbericht over de avond >

Voeg een reactie toe

Gerelateerde evenementenRSS Feed

  • Geen resultaten gevonden.