Knuffelbuffel versterkt boer-burgerverbinding

Peelhorst Actueel Geplaatst op: 8 september 2014

Na tien jaar op kantoor ontdekt ook Arjan Swinkels: het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De boerenzoon wil terug naar de boerderij. Omdat Swinkels geen melkquotum heeft, besluit hij dan maar een ander dier te gaan melken: de waterbuffel. Deze aaibare soort blijkt een schot in de roos: ideaal om de boer-burgerverbinding te versterken.

“Begin jaren negentig hebben mijn ouders de koeien en hun melkquotum verkocht omdat geen van de kinderen het bedrijf over wilde nemen. Maar als je op de boerderij bent opgegroeid, dan ben je gewoon boer, zit het in je bloed. En dus heb ik vier jaar geleden besloten in het ouderlijk huis toch weer een bedrijf op te starten. Het is de levensstijl die mij aanspreekt: de beesten, het ondernemerschap, dat je naar buiten moet ook als het regent. Het boerenleven is gewoon stoer.”

In de regio

En zo werd ‘De Stoerderij’ van Arjan Swinkels in Breugel een feit. Met een wel heel bijzonder soort vee: de waterbuffel. Dat was niet zozeer een romantische als wel een praktische keuze: geen geld om nieuwe melkquota te kopen. “Dus ben ik op zoek gegaan naar een ander dier om te melken. Ik dacht eerst aan geiten of schapen, maar toen brak de Q-koorts uit. Er bleven nog drie opties over: kamelen, paarden en waterbuffels. Toen is het de waterbuffel geworden. Het klinkt een beetje negatief, maar toen de keuze uiteindelijk gemaakt was had ik er toch wel goed gevoel bij. De dieren staan dicht bij de natuur en zijn erg aaibaar, ideaal als je een verbreed bedrijf op wilt starten.”

Want dat is wat hij wilde. “Al begin jaren negentig was duidelijk dat je als bedrijf groot of bijzonder moet worden. Vroeger verkochten mijn ouders de melk aan Campina, zoals alle bedrijven. Maar melk produceren voor een fabriek die het vervolgens exporteert naar China of Rusland, dat trekt me niet. Veel leuker is het om het in de buurt af te zetten.”

Vette melk heeft voordelen

Is er dan een markt voor waterbuffel-producten? Nou nee, niet direct. Swinkels begon zijn kudde bovendien vanaf het begin, met alleen jongvee. Uiteindelijk kwam er wel melk, maar te weinig om te verwerken. En wat doe je met een beetje rauwe buffelmelk? “Gek genoeg ben ik via-via vanzelf in contact gekomen met particulieren die geïnteresseerd zijn. Daar zitten trouwens opvallend veel Turken tussen. De melk is erg vet, ideaal om dikke yoghurt van te maken. Ze komen gerust 70 tot 100 liter melk per keer halen. Ik zie dan zo voor me dat moeder de vrouw daar thuis voor de hele familie yoghurt van maakt!”

Die vette melk blijkt ook ideaal voor iets anders: roomijs. “Sinds kort werk ik samen met een ijsmaker in Eindhoven, die wel in was voor iets bijzonders. Hij maakt nu ijs van buffelmelk. Omdat die zo vet is hoef je helemaal geen room meer toe te voegen. Je maakt dus gebruik van de positieve eigenschappen van de melk.”

Deur staat open

Swinkels wil zijn kudde verder laten groeien, zodat hij producten als buffelmozzarella en yoghurt kan maken en onder eigen merk in de regio kan verkopen. De consumentenaantallen moeten meegroeien. Zijn markt zit bij de bewuste consument die iets meer wil betalen voor een eerlijk en bijzonder product. “Steeds meer mensen willen weten waar hun melk vandaan komt, maken zich ongerust over voedselveiligheid of de koeien die steeds vaker op stal staan. Sommige mensen denken eerst: bah buffelmelk. Maar komen dan toch proberen, omdat ze hier kunnen zien waar het vandaan komt. En dan vinden ze het meestal ook nog super lekker!”

En dus kan hij eigenlijk ook wel af van die keurmerken, vindt Swinkels. Hij introduceerde ‘Keurig Merk’: op zijn website geeft hij zijn hele bedrijfsvoering prijs, waardoor de consument tot in detail inzicht krijgt in de bedrijfsvoering. Maar het zegt toch niemand iets, al die cijfers? “Nee, natuurlijk niet. Maar het is toch te gek voor woorden dat je alleen via een duurbetaald keurmerk als biologisch kunt laten zien dat je geen kunstmest gebruikt? Ik zoek naar een andere manier. Ik wil een soort open source boerderij maken. Ik geef iedereen de kans mee te komen kijken op mijn bedrijf. Ik hoef niet beter te zijn dan een ander, maar wil graag laten zien hoe ik het doe en waarom.”

Zie voor meer informatie >

Voeg een reactie toe

Opinie gerelateerdRSS Feed

  • Geen resultaten gevonden.

Gerelateerd nieuwsRSS Feed

  • Geen resultaten gevonden.

Gerelateerde evenementenRSS Feed

  • Geen resultaten gevonden.