Supermarkt moet bijvriendelijker worden

Overig nieuws Geplaatst op: 13 mei 2016

Het gaat niet goed met de bijen. De landbouw – monocultuur, weinig bloemen, schadelijke bestrijdingsmiddelen – speelt daarin een rol. Maar niet de boer, of de consument, maar de supermarkt heeft de verantwoordelijkheid iets te veranderen, vindt Greenpeace.

Ons voedselsysteem heeft zich ontwikkeld tot een sterk zandlopermodel, concludeert Greenpeace: heel veel producenten aan de ene kant, heel veel consumenten aan de andere kant, en daar tussenin maar vijf inkoopbureaus van zo’n 25 supermarkten. Daardoor heeft de supermarkt veel macht. Campagneleider Herman van Bekkem: "Wij vinden dat supermarkten als dominante speler een ketenverantwoordelijkheid hebben, en moeten zorgen dat maatregelen effect hebben tot in het veld.”

Bulk helpen verduurzamen

De bulk moet verduurzamen, meent Greenpeace. Recent onderzoek van CLM laat zien dat de gangbare landbouw gemakkelijk met de helft van de bestrijdingsmiddelen toe kan. Als de supermarkt – of de consument – gemiddeld 3 cent per kilo meer wil betalen. De supermarkt kan dat sturen, door inkoopvoorwaarden te stellen bijvoorbeeld. “Maar we zouden vooral graag zien dat supermarkten zorgen voor meer financiële ruimte voor de boer, zodat die een eerlijke prijs krijgt voor een duurzaam product.”

Wat vinden ZLTO en Jumbo?

ZLTO laat in een reactie weten de supermarkt ook als belangrijk kanaal te zien om wensen uit de markt te vertalen, maar vindt wel dat de positie van de boer beter moet.
Jumbo Supermarkten laat weten positief te staan tegenover duurzame initiatieven, maar meent dat iedereen een verantwoordelijkheid heeft.

Lees het hele verhaal op foodupbrabant.nl >

Categorieën:

Kringlopen en emissies

Voeg een reactie toe

Gerelateerde evenementenRSS Feed

  • Geen resultaten gevonden.